Waarom Voel Je Sterk

Sociaal- emotioneel onderwijs wordt steeds belangrijker. Het zoeken naar een effectieve methode om de sociaal- emotionele vaardigheden van leerlingen te helpen ontwikkelen is niet gemakkelijk. Er kan worden gekozen voor meer theoretisch, wellicht erkende, methodes. Deze methodes helpen leerlingen hun kennis te vergroten omtrent sociaal- emotionele vaardigheden. Ervaring leert ons dat alleen kennis niet voldoende is om de resultaten te krijgen die we allemaal graag willen.

Onze Voel Je Sterk methoden worden al vanaf 2008 ingezet in het onderwijs. De methode wordt bestempeld als actief, flexibel, plezierig en effectief. Vaak zijn wij een praktische aanvulling op andere methodes die zich meer gespecialiseerd hebben in het overdragen van theorie en kennis in de klas.

Voel Je Sterk heeft als doel om leerlingen sociaal- emotionele vaardigheden aan te leren. Dit realiseren wij door de zelfkennis, fysieke, mentale en verbale vaardigheden van docenten, leerlingen en ouders te vergroten.

Wanneer u kiest voor Voel Je Sterk, kiest u voor…. 

Themagerichte trainingen voor de leerlingen

Sport, spel, verhalen en grapjes worden door de VJS- trainers verbonden aan de theorie omtrent sociale- en emotionele vaardigheden. Dezelfde theorie wordt gekoppeld aan praktijksituaties. Dit wordt een psycho-fysieke methode genoemd.

Uit onderzoek blijkt dat:

Dat sport kan bijdragen aan de fysieke en geestelijke gezondheid van leerlingen. Sociaal-emotioneel worden leerlingen sterker en sport kan helpen om het zelfvertrouwen te vergroten.


Een eenvoudige en flexibele implementatie

VJS wordt volledig op maat aangeboden. De fysieke trainingen vinden meestal plaats in een gymzaal, speelzaal of ruimte waar leerlingen zich vrij in kunnen bewegen. Vaak worden onze fysieke trainingen in gepland tijdens de reguliere gymlessen zodat leerlingen weinig missen van hun andere vakken op school.

Tijdens de voorbereiding van de trainingen wordt er rekening gehouden met de doelgroep. In overleg kan de inhoud volledig worden aangepast.

Betrokken leerlingen, docenten en ouders/verzorgers.

Wij streven ernaar om met gezamenlijke inspanning de sociaal- emotionele vaardigheden van leerlingen te versterken en te ondersteunen. Het resultaat van onze methode kan alleen worden behaald als er een goede samenwerking ontstaat.

Wij hebben materiaal ontwikkeld om de docenten en de ouders/verzorger te ondersteunen in het aanbieden van sociaal- emotioneel onderwijs. Ieder materiaal is weloverwogen gekozen en heeft zijn eigen doel en functie.

Voel Je Sterk is praktisch,
                  maar vooral ook plezierig
                                     voor alle deelnemers.”

Ons doel voor uw leerlingen

Kinderen en jongeren in de leeftijd 4 t/m 16 jaar leren om gaan met eigen- en andermans gedrag en gedurende meerdere opeenvolgende jaren fysieke, mentale en verbale vaardigheden aan te leren om zichzelf te beschermen in het geval lastige, vervelende en intimiderende situaties.

Ons doel voor uw docenten

Docenten gedurende het volledige Voel Je Sterk- traject inzichten geven in het gedrag van hun leerlingen, bewuster leren omgaan met “ongewenst” en/of “lastig” gedrag en adequater te leren reageren op lastige situaties door informatie, tips handvatten aan te reiken.

Het doel voor de ouders/verzorgers

Door gebruik van speciaal ontwikkeld VJS-materiaal ouders/verzorgers informeren en stimuleren actief aan de slag te gaan met de sociaal- emotionele vaardigheden van hun zoon of dochter.